Kto nie zna fioletowej krowy Milka czy Serca i Rozumu reklamujących popularną sieć telefonii komórkowej w Polsce? To właśnie oni - brand heroes! Dosłownie bohaterowie marki, którzy są personifikacją lub po prostu odzwierciedleniem wartości, z jakimi identyfikuje się firma. Czasem nazywa się ich również maskotką marki.
Brand hero może być postacią realistyczną, ludzką (np. Henio i Krysia - eksperci TESCO) lub zwierzęcą (np. żubr w puszczy reklamujący piwo). Częściej jednak spotykamy się z formami bardziej wyimaginowanymi - od zwierząt o ludzkich cechach (Miś Plush z Plusa) po abstrakcyjne formy (Mały Głód firmy Danio). To właśnie te postacie, które są najbardziej ludzkie i najbardziej bliskie naszym charakterom, działają na nas najbardziej skutecznie!
Na początku brand heroes były kojarzone z postaciami takimi jak tygrys Tony z opakowań płatków śniadaniowych Kellogg’s. Nie wyobrażano sobie wtedy, by maskotki mogły reklamować produkty o mniej infantylnym charakterze, skierowane do dorosłych odbiorców. Wszystko zmienił producent opon!
Prawdopodobnie pierwszym brand hero był francuski Bibendum. Tę postać kojarzymy z pewnością lepiej pod nazwą „ludzik Michelin”. Powstał on końcem XIX wieku i był antropomorficzną wieżyczką opon. W 1894 roku zaprezentowano go po raz pierwszy podczas światowej wystawy w Lyonie. Jego popularność wzrastała w ekspresowym tempie, a marka tylko na tym korzystała.
Na przestrzeni lat rosła rola storytellingu w działaniach reklamowych. Marketingowcy więc poszukiwali kogoś, kto tę historię opowie w taki sposób, by konsumenci chcieli jej wysłuchać. Sympatyczna maskotka nadawał się do tego zadania idealnie.
Ta forma marketingu posiada wiele zalet. To nie tylko kreowanie pozytywnego wizerunku. Dlaczego więc warto zainwestować w brand hero w reklamie?
Ułatwia nawiązywanie relacji emocjonalnej z klientem. Ciężej nam nawiązać kontakt z kimś, kogo twarzy nie jesteśmy w stanie zobaczyć. Bohater - oprócz twarzy - nadaje marce bardziej ludzki charakter, a przez błyskotliwe żarty zmniejsza dystans między nim a odbiorcą.
Wzmacnia wiarygodność przekazów samej marki - odbiorcy identyfikują wartości, jakie reprezentuje z wartościami, którymi kieruje się firma.
Przy wykorzystaniu storytellingu ułatwia sposób przedstawiania produktów i usług oraz podkreśla ich korzyści.
Zwiększa zasięgi poprzez wzrost liczby udostępnień. Dobrze prowadzona komunikacja z wykorzystaniem brand hero powinna prowadzić do zwiększenia udostępniania treści między samymi odbiorcami.
Ułatwia odbiorcom zapamiętanie przekazu reklamowego.
Pomaga w podejmowaniu decyzji zakupowych - Klient zamiast zastanawiać się, czy jest to najlepsza opcja, może zastanowić się, czy lubi Twoją maskotkę i wartości, które niesie.
Stworzenie maskotki musi wiązać się z dokładną analizą wartości marki, jej tożsamości i wizerunku. Powinniśmy też określić cel, dla którego chcemy stworzyć brand hero. Warto również dokładnie wiedzieć, do kogo chcemy trafić z komunikacją. Bohater i grupa docelowa musi ze sobą dzielić cechy i problemy.
Budowę charakteru naszej postaci najlepiej oprzeć na konkretnym archetypie. Istnieje 12 różnych archetypów - wzorców postaci, które charakteryzują się indywidualnymi cechami i funkcjami.
Nasza postać nie zawsze musi być dobrym bohaterem. Najbardziej znanym przykładem antagonisty w reklamie jest Mały Głód - maskotka marki Danio. Prezentuje on przeciwieństwo tego, co komunikuje marka. Jego fenomen polega na tym, że „sytość jogurtu” uchodzi za skuteczny sposób walki z głodem - czyli na pozbycie się Małego Głoda.
Jeśli Twoja firma w swoich kampaniach nie odwołuje się do emocji, a jej przewagę rynkową zapewniają jedynie korzyści funkcjonalne, brand hero nie wiele Ci pomoże. Ta kreacja służy do budowania relacji opartych właśnie na emocjach.
Zobacz, jak wygląda Hituś - bohater marki w naszym wykonaniu. Nawiązuje do branży, którą reprezentuje, jest pozytywny i wesoły, a do tego spójny z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy.
Potrzebujesz podobnego projektu? Napisz do nas! Zaprojektujemy dla Ciebie postać, która będzie reprezentowała wartości i zalety Twojej marki.
Copyright © 2009 - 2022 | Agencja Interaktywna InteractiveVision - Wszystkie prawa zastrzeżone